اذکار پر فایده

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: ذکر «سبحان الله و الحمد الله و لا اله الاّ الله و الله اکبر» را زیاد بگوئید.چون در قیامت این اذکار با گروهی از فرشتگان و محافظ از پیش رو و پشت سر خواهند آمد. و این اذکار باقیات و صالحات می باشند.

 

در حالی که اهل دنیا دائم به ذکر دنیا مشغول اند و در لذت های دنیوی غوطه می خورند،اهل ایمان تمام لذت شان از یاد خدا است و در اطاعت خدا غوطه ورند. ذکر از بهترین وسایل برقراری ارتباط با حضرت حق جلّ شأنه می باشد. یاد الهی از نزدیکترین مسیرهای قرب و نزدیکی به پروردگار این عالم است. اوقات اشتغال به ذکر خداوند متعال نیز از شیرین ترین حالتها و لذّتهای بندگان مؤمن است.

 

ذکر نیز مانند تمام امور مهم شرعی دارای تقسیمات، ضوابط و شرایط خاصی است که رعایت این امور برای بهره بردن صحیح لازم است.

 

معنای حقیقی ذکر و یاد خدا آن است که انسان در هر موقعیتی که هست در حال اطاعت و بندگی خداوند باشد و خدا را فراموش ننماید. تمام اعمال و آداب بندگی خداوند یاد خدا به معنای وسیع و حقیقی کلمه محسوب می شود و مهم هم این است که انسان در تمام زندگی خود اهل ایمان و بنده خدا باشد. ذکر زبانی هم در صورتی موثر است که به معنای وسیع کلمه انسان ذاکر خدا و بنده واقعی حق تعالی و مطیع او باشد.

 

 

آثار ذکر بر روح و روان

یكی از زیباترین جلوه های ارتباط عاشقانه با خدا و اساسی ترین راه های سیر و سلوك ، ذكر است؛ یعنی مترنّم بودن زبان و قلب انسان به اسماء حُسنای الهی و شاداب نگه داشتن گل روح در زیرباران یاد حق.

 

ذكرخدا، از یادبردن هستی محدود خویش در رهگذر یاد اسمای الهی است و تداوم و استمرار آن زنگار گناهان را از روی دل می زداید؛ زیرا غفلت و فراموشی حق تعالی ، ساحت دل را مكدّر می كند.ذكر خداوند آثار و ثمرات اعجاب آور و باشكوهی دارد كه هریك از آنها در سازندگی روحی و اخلاقی انسان تأثیر به سزایی دارد. این آثار عبارتنداز:


1- یاد خدا نسبت به بنده

اولین اثر یاد خدا این است كه خدای متعال نیز انسان را یاد می كند. «مرا یادكنید تا شمارا یادكنم ».

 

2- روشنی دل

خداوند؛ ذكرخویش راموجب نورانی شدن و بیداری دل ها می داند. مردن دل وافسردگی ازهولناك ترین سیه روزی هاست.

 

یكی از موثرترین عوامل علاج مرگ دل و احیای دوبارة آن، پناه بردن به ذكر خداست؛ ذكرحق نور است و مداومت درآن ، قلب را از تاریكی و ناامیدی و قساوت نجات می دهد.

 

3- آرامش قلب

به تعبیر قرآن طمأنینه و سكون قلب از جمله آثار مستقیم یاد خداست. «كسانی كه ایمان آورده اند و دل هایشان به یاد خداست، بدانید تنها با یاد خدا دل ها آرام می گیرد.»

 

4- خشیت و ترس از خدا

از جمله آثار یاد خدا برای مومنان، خداترسی و خشیت می باشد. قرآن در این زمینه می فرماید: «تنها مومنان هستند كه هرگاه یاد خدا به میان آید، دل هایشان ترسان شود».


یكی از موثرترین عوامل علاج مرگ دل و احیای دوبارة آن، پناه بردن به ذكر خداست؛ ذكرحق نور است و مداومت درآن ، قلب را از تاریكی و ناامیدی و قساوت نجات می دهد

 

5- بصیرت یافتن و شناخت شیطان

یكی از عوامل اصلی سقوط انسان و سیه روزی او، افتادن به دام های ناپیدای شیطان است و ذكر حق به انسان بصیرتی می دهد كه وسوسه های پنهان و دام های ناپیدای شیطان را به سهولت بشناسد و در دام او نیفتد.

 

6- بخشش گناهان

از آثار و ثمرات اخروی یاد خداوند ، مغفرت الهی می باشد كه شامل حال یادكنندگان خدا می گردد و اضافه برآن ، خداوند وعده اجر و پاداش بزرگ نیز به ایشان داده است.

 

7- حكمت و علم

یكی دیگر از ثمرات ذكر ، پختگی عقل و كمال و حكمت است. ذكر باعث فروزان شدن قوه ادراك انسان و جوشش فكر و اندیشه می شود. جان فرد شایستگی این را پیدا می كند كه منعكس كننده حقایق غیبی در خود گردد و خداوند به اندیشه و عقل این افراد مدد رساند.

 

در روایات و احادیث ما به جایگاه مهم ذکر و برخی اذکار شریف و آثار مهم آنها تصریح شده است که به برخی از آنها اشاره می نمائیم.

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به اصحابشان فرمودند: آیا می خواهید شما را به بهترین و پاکیزه ترین کارهایتان نزد پروردگارتان، و رفعت دهنده ترین اعمال در درجات معنویات، و آنچه برای شما بهتر از درهم و دینار است، و آنچه بهتر از روبرو شدن با دشمنان و مقابله با آنهاست، راهنمایی کنم؟ همگی گفتند: آری ای رسول خدا صلی الله علیه و آله، ایشان فرمودند: آن ذکر کثیر خداوند متعال است. 1


1-ذکر تسبیحات اربعه:

1ـ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: پنج چیز است که چقدر در میزان سنگین اند؛ گفتن سبحان الله و الحمد الله و لا اله الاّ الله و اللّه اکبر و فرزند شایسته ای است که از مسلمانی بمیرد و او در مرگ آن فرزند دامن صبر از دست ندهد و به حساب خداوند منظور بدارد. 2

2ـ امام صادق علیه السّلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: ذکر «سبحان الله و الحمد الله و لا اله الاّ الله و الله اکبر» را زیاد بگوئید. چون در قیامت این اذکار با گروهی از فرشتگان و محافظ از پیش رو و پشت سر خواهند آمد. و این اذکار باقیات الصالحات می باشند.3

 

2- تسبیح (سبحان الله)

1ـ شخصی از امام علی علیه السّلام درباره تفسیر «سبحان الله» پرسید. امام فرمودند: این ذکر تعظیم و منزه دانستن خداوند است از آنچه مشرکین می گویند. و اگر بنده ای آن را بگوید؛ تمام ملائکه بر او صلوات می فرستند.

 

2ـ امام صادق علیه السّلام فرمودند: ابلیس گفت: پنج کار است که در آنها من هیچ حیله ای ندارم و سایر مردم در قبضه من هستند:...و کسی که زیاد در روز و شب تسبیح سبحان الله می گوید و ...4

 

3ـ امیرالمؤمنین علیه السّلام: هرکس روزی سی مرتبه تسبیح ( سبحان الله) بگوید: خداوند هفتاد نوع بلا که کمترین آنها فقر است را از وی دفع می نماید.5

 

3- تهلیل(لا اله الاّ الله)

1ـ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: خداوند فرمود: (لا اله الاّ الله) قلعه من است و هرکس در آن داخل شود، از عذاب من در امان است.6

 

2- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: کلمه (لا اله الاّ الله)بهاء و قیمت بهشت است.7

 

3 ـ امام صادق علیه السلام فرمودند: ذکر (لا اله الله و الله اکبر) را زیاد بگوئید، چون در نزد پروردگار چیزی از این دو ذکر محبوبتر نیست.8


امام صادق علیه السّلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: ذکر «سبحان الله و الحمد الله و لا اله الاّ الله و الله اکبر» را زیاد بگوئید. چون در قیامت این اذکار با گروهی از فرشتگان و محافظ از پیش رو و پشت سر خواهند آمد. و این اذکار باقیات و صالحات می باشند

 

تحمید(الحمد الله)

1 ـ از ائمه سفارش به زیاد گفتن (الحمد الله) در همه حالات اعم از نعمت یا مصیبت شده است.9

 

2ـ امام باقر و صادق علیهماالسّلام فرمودند: هر کس(الحمد الله کما هو اهله) بگوید، نویسندگان آسمانها مشغول می گردند.10

 

ذکر(لا حول و لا قوّة الاّ بالله العلی العظیم)

در فضیلت این ذکر آمده است که آن از گنجهای بهشت است. و شفای از نود و نه بیماری و درد است که کمترین آنها همّ و گرفتاری است.

 

امام صادق علیه السّلام فرمودند: اگر غمها پیوسته به تو روی آورد، پس بگو (لا حول و لا قوّة الاّ بالله). و نیز روایت شده است فرزند یکی از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله به اسارت دشمن در آمد. وی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و از این غم شکایت نمود. رسول خدا صلی الله علیه و آله به او امر کردند که زیاد و در همه حال ذکر (لا حول و لا قوّة الاّ بالله) بگوید او نیز اطاعت کرد و پس از مدّتی پسرش به همراه صد شتر در هنگامی که مشرکان از وی غافل شده بودند، بازگشت.11

 

استغفار :

یکی دیگر از ذکرهای بسیار مهم استغفار است که مشهورترین صیغه آن (استغفر الله ربی و اتوب الیه) که از آثار آن بخشش گناهان، گشایش در رزق و حتّی سبب بچه دار شدن است.12

 

یکی دیگر از اذکار مهّم دعاء مکروب یا ذکر یونسیّه است و آن ذکر (لا اله الاّ انت سبحانک انّی کنت من الظالمین) است. که برای این ذکر آثار فراوانی ذکر شده است که ما در مبحثی جداگانه به طور مفصل به آن پرداخته ایم . که قابل مراجعه برای شما عزیزان هست.

 

نکته قابل توجه این که آنچه در بحث ذکر مهّم و در درجه بالاتری از نظر کیفیت است ذکر قبلی است نه ذکر لسانی بدون توجّه. و دیگر آن که این ذکر گفتن لطمه ای به سیر طبیعی زندگی ما نزند و ما تنها برای قرب الهی و زنده نگه داشتن یاد خدا در تمام ساعات و حالات عمر خویش به آن بپردازیم نه کسب قدرتها و ارضای هواهای نفسانی که امری ناپسند و مذموم است.

 

 

منابع :

1 ـ سفینأ البحار ج 3/ص 200.

2 ـ خصال،شیخ صدوق،ص 295.

3 ـ ثواب الاعمال ،شیخ صدوق،ص 9.

4 ـ خصال،شیخ صدوق،باب خصلتهای پنجگانه.

5 ـ سفینة البحار،ج 3 ،ص 202.

6 ـ همان.

7 ـ ثواب الاعمال،شیخ صدوق،ص 3.

8 ـ همان،ص 5.

9 ـ سفینة البحار،ج 3،ص 205ـ 207.

10 ـ همان.

11 ـ سفینة البحار،ج 3 ،ص 207.

12 ـ مفاتیح الجنان و باقیات الصالحات.

منبع : وبلاگ آموزه ،سایت اسک قرآن ، پایگاه اینترنتی آیت الله مصباح یزدی .


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علی سعیدی
تاریخ : پنج شنبه 5 ارديبهشت 1392
حرف اول نام خدا


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علی سعیدی
تاریخ : پنج شنبه 5 ارديبهشت 1392
شناخت خدا

1- دست به آزمايش در وجود خود و ديگران بزنيم.
2- ببينيم دانشمنداني كه ساليان دراز در زمينه روان آدميان از جنبه مسائل معنوي مطالعه و تحقيق كرده‏اند چه نظر داده‏اند.
ب) راه حس و علم يا راه طبيعت.
اين راه سه راه ديگر دارد:
1- راه تشكيلات و نظاماتي كه در ساختمان جهان به كار رفته است.
2- راه هدايت و راهنمايي مرموزي كه موجودات در مسير خويش مي‏شوند.
3- راه حدوث و پيدايش عالم.
ج) راه عقل يا راه استدلال و فلسفه.
اين راه گرچه سخت و پر پيچ و خم است و پيمودن آن و فهماندن و فهميدنش نياز به مقدمات زيادي دارد، ولي بهترين و محكم‏ترين طريق خداشناسي و معرفت به حضرت ربوبي است.
هر يك از سه راه فوق از وجهي بر راه‏هاي ديگر رجحان دارد: راه دل و فطرت از نظر شخصي كامل‏ترين راه‏ها است ؛يعني، براي هر فرد بهتر و لذت‏بخش‏تر و مؤثرتر اين است كه از راه دل به معرفت خداوند راه يابد، ولي نمي‏توان آن را به صورت يك علم قابل آموزش براي عموم درآورد.
راه مطالعه حسي و علمي خلقت از نظر سادگي و روشني و عموميت بهترين راه‏ها است اما اين راه تنها ما را به وجود قوه عليم و حكيم و مدبري كه طبيعت را مي‏گرداند و اداره مي‏كند، معتقد مي‏كند اما آيا آن قوه خدا است و مصنوع صانع ديگري نيست؟ علوم حسي بشر از اثبات آن عاجز است.
راه عقل تنها راهي است كه خداشناسي را به صورت يك علم مثبت، منسجم و منطقي درمي‏آورد،(1).
در مورد اثبات وجود خداوند دلايل متعددي اقامه شده كه برخي وجداني (مانند برهان فطرت) برخي علمي (مانند برهان نظم) و برخي عقلي و فلسفي است (مانند برهان محرك اول ارسطو، برهان وجوب و امكان، برهان وسط و طرف، براهين استحاله تسلسل، علل هستي بخش، برهان مشروطيت و اطلاق فارابي، قاعده الشي‏ء ما لم يجب لم يوجد از خواجه نصيرالدين طوسي، برهان صديقين صدرايي و.).
هر يك از براهين مذكور مبتني بر مباني و مبادي عقلي و فلسفي ويژه‏اي است كه در يك نامه مجال پرداختن به هيچ يك از آنان نيست.
در اين جا به طور فشرده به ذكر يكي از روشن‏ترين آن ها بسنده نموده و براي تحقيق بيش تر كتاب‏هايي را معرفي كنيم. اين برهان ضمن آن كه قدمت بسياري دارد، يكي از استوارترين ادله خداشناختي است .از جهان اسلام به تئولوژي غربي نيز راه يافته ، نزد تئولوژيست‏ها و فيلسوفان دين غرب تحت عنوان (from Contingency Argument ) به عنوان خدشه ناپذيرترين برهان- كه تاكنون انديشه بشر بدان راه يافته- مورد پذيرش واقع گرديده است.
سير پيدايش و سپس ورود اين برهان در انديشه‏هاي كلامي غرب طبق نمودار زير است: فارابي--- ابوعلي‏سينا--- غزالي--- ابن رشاندلسي--- ابن ميمون--- الهيات نوين غرب .
اصل برهان به طور فشرده از قرار زير است:
1- بدون شك جهاني واقعي نه وهمي صرف وجود دارد (رئاليسم و نفي سفسطه).
2- آنچه در جهان است ،همه ممكن‏الوجودند. يعني وقتي نظر به ذات آن ها كنيم، هيچ يك بالذات اقتضاي وجود ندارند. بلكه همه موجوداتي هستند كه مي‏شود وجود داشته و مي‏شود وجود نداشته باشند. در مرتبه ذات و بدون علت هيچند .
3- تمام جهان يك واحد ممكن‏الوجود است. زيرا وقتي اجزاي جهان همه ممكن‏الوجود باشند ،كل جهان- كه يك واحد ارگانيك است- نيز ممكن‏الوجود است .از مجموعه موجودات ممكن‏الوجود واجب‏الوجود پديدار نمي‏شود. پس جهان يك واحد ممكن‏الوجودي بيش نيست .
4- هر ممكن الوجودي در تحقق و بقاي خويش نيازمند و وامدار ديگري است.
اگر جهان بي‏نهايت پديده هم باشد، از بي‏نهايت صفر هيچ چيز درست نمي‏شود . اگر وراي سلسله موجودات امكاني واجب بالذاتي دركار نباشد، جهان هيچ اندر هيچ خواهد بود.براي توضيح مطلب در اين جا مي‏توان مثالي از فارابي در برهان مشروطيت ذكر كرد:
فرض كنيد لشكري انبوه از سربازان براي حمله آماده باشند. ليكن به هركس فرمان حمله دهند آن ها بگويند: تا زماني كه ديگري حمله نكند ،من نيز حمله نخواهم كرد. يعني هر كسي حمله رامشروط به آغاز تهاجم توسط ديگري كند. در اين صورت كاملا روشن است كه اگر هيچ كس حاضر نشود بدون شرط حمله را آغاز كند ،هرگز تهاجمي صورت نخواهد گرفت حتي اگر عدد سربازان به بي‏نهايت برسد.
همين طور از بي‏نهايت ممكن‏الوجود- كه هستي‏اش وامدار متعلق وابسته و مشروط به ديگري است- بدون وجود يك موجود ناوابسته نامشروط و غير متعلق به ديگري (خدا) هيچ موجودي امكان تحقق ندارد و چون مي‏بينيم جهاني از ممكنات تحقق يافته است، پس قطعا درمي‏يابيم كه آن موجود واجب وجود دارد.
برهان وجوب و امكان به اشكال ديگري نيز گزارش يافته و در اين‏جا تنها يكي را ذكر نموديم. در اين باره مي‏توانيد از نگارش‏هاي زير استفاده كنيد:
1- اصول فلسفه و روش رئاليسم، ج 5، علامه طباطبايي- شهيد مطهري
2- علل گرايش به مادي، شهيد مطهري 3
- آموزش فلسفه، ج 2، محمد تقي مصباح يزدي
4- كليات فلسفه، آوروم استرول، ريچارد پاپكين، ترجمه: دكتر سيد جلال‏الدين مجتبوي.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علی سعیدی
تاریخ : پنج شنبه 5 ارديبهشت 1392
سخت ترین مخلوق خداوند
 

سخت ترین مخلوق خدا را بشناسید!

اخبار ,اخبار سیاسی ,اخبار مذهبی ,اخبار ایران ,اخبار جهان ,اخبار علمی ,اخبار فرهنگی .مخلوق خدا

سختی

در طبیعت و نظام مادی هر موجودی قابل شکست است و برای هر چیزی، قدرتی برتر است که او را شکست می دهد  و از پا در می آورد این سخن مورد تایید عقل و روح است. خداوند انسان را گرامی ترین و شریفترین مخلوقات خلق کرده و فطرت الهی را سرمایه اصلی او و همه کاینات را مسخر او قرار داده است تا با همه این امکانات و ابزار این مسافر ارزشمند را در طریق و سلوک الی الله یاری دهد .

به اذن الهی زمین و آسمان و دریا و مخلوقات را تحت نفوذ انسان قرار داده است تا رزق و روزی مادی و معنوی خود را بدست آورد و از طرفی همه کاینات را رام و فرمان بردار انسان کرده تا مایه فکر و تعقل و خدایی شدن او شود حال این انسان قدرتمند از چه چیز شکست می خورد و چه چیز بر انسان غلبه پیدا می کند؟


سخت ترین مخلوق خدا

امام علی(علیه السلام) در جواب کسی که از قویترین و سخت ترین مخلوق خدا پرسید فرمود شدیدترین خدا ده چیز است. کوههای مستحکم و ثابت که آهن بر آن چیره می شود و آتش که آهن را می خورد و آب که آتش را خاموش می کند و ابر که آب را حمل می کند و باد که ابرها را فشرده می کند و انسان که بر باد غالب می شود و مستی که بر انسان چیره می شود و خواب که مستی را مغلوب می کند و غم و اندوه که بر خواب غلبه پیدا می کند پس سخت ترین مخلوق خدا غم و اندوه است.


واژه غم در قرآن

بیش از 40بار واژه حزن در قرآن تکرار شده است که به معنای خشونت و شدت در چیزی است غم از انفعالات نفسانی است که نفس انسان را جریحه دار می کند و به معنای ناراحتی و اندوه است حال گر چه حزن در اختیار انسان حاصل نمی شود و از محدوده افعال اختیاری انسان خارج است اما می توان عواملی که باعث ایجاد آن می شود را شناسایی کرد و با رفع و مقابله از نفوذ آن جلوگیری کرد.

غم های کاذب

غم های کاذب احساسات و هیجانات نادرستی است که گاهی با وسوسه های شیطان همراه است و عمر و زندگی انسان را تلف می کند و پای او را در منجلاب دنیادوستی نگه می دارد امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: رغبت و گرایش به دنیا از عوامل ایجاد غم و حزن و زهد و کناره گیری از دنیا از عوامل آسایش قلب است.


حسرت خوردن

حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) فرمود: هر کی به آنچه در دست مردم است نگاه حسرت آمیز داشته باشد حزنش طولانی و تاسف اش مدام می گردد. بنابراین چنین حسرت خوردن که خود از حسادت باطنی ناشی می شود از عوامل غم و اندوه است. آیا شما تا به حال حسودی را دیده اید که محزون و اندوهگین نباشد. حضرت علی(علیه السلام)می فرماید : ظالمتر از حسود نسبت به خودش کسی را ندیدم زیرا او گرفتار قلبی مغموم و حزنی همیشگی است.


شهوترانی و تبعیت از هوای نفس

از عوامل دیگر ایجاد حزن و اندوه پرداختن به شهوات است پیامبر(صلی الله علیه وآله) می فرماید: چه بسا یک شهوت و پرداختن به آن باعث اندوهی طولانی می شود.


عدم صبر و بردباری

عدم صبر و تحمل از یک طرف و جزع و فزع کردن از طرف دیگر شدت یافتن اندوه در انسان می شود. حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: از جزع بپرهیز چرا که آرزو را کوتاه و عمل را ضعیف و غم را ایجاد می کند. این حدیث در توصیف کسانی است که به محضر رویارویی با هر مشکلی همه را خبر کرده و هر کس با آنها برخورد کند با چهره ناراحت و گله و شکایت روبرو می شود.
 

غصه نخورید

غم و غصه بیماری می آورد امروزه پزشکان معتقدند که بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی ریشه در غم و اندوه و اعصاب دارد با ایجاد غم و غصه در قلب انسان نوعی سم در بدن تولید می شود و این سم در سیستم ایمنی بدن ، عروقی، قلبی و حتی مفاصل اثرات بسیار زیانباری دارد. غم نفس انسان را جریحه دار می کند و مانع پیشرفت و موفقیت می شود زیرا انرژی انسان را هدر می دهد و مانع صرف انرژی در مصارف مفید می شود. آیا ارزش دارد به خاطر دنیا و تعلقات آن حرص و جوش بخوریم و جوانی و سلامتی را فدای این متاع بی ارزش کنید.


آثار غم کاذب

غم های دنیایی نه تنها هیچ تاثیر مثبتی در انسان ایجاد نمی کند بلکه باعث ایجاد ناامیدی و آزار فرد می شود. غم شدید عامل مهمی در پیری و فرسودگی است و جسم را ذوب می کند و بیماری های گوناگون را در وجود انسان تزریق می کند. و ضعف در عمل ایجاد می کند. غم و اندوه علاوه بر کج خلقی و ترشرویی صاحبش باعث نادیده گرفتن لطف و رحمت خدا و در نتیجه بدگمانی به او می شود و چنین انسانی مقبوض درگاه حق قرار می گیرد.


راههای مقابله با غم و اندوه

شادی به رحمت خدا

قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْیَفْرَحُواْ هُوَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ

بگو به فضل و رحمت‏ خداست كه [مۆمنان] باید شاد شوند و این از هر چه گرد مى‏آورند بهتر است.(یونس /58)

همیشه و همه جا یادتان باشد که شادی و نشاط صحیح و درست باعث رشد و بالندگی و ایجاد امید در درون انسان می شود رحمت واسعه خداوند هر غم و اندوهی را ذوب می کند پس باید به رحمت و فضل الهی شاد بود.

صبر

لِكَیْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ (حدید/23)

تا بر آنچه از دست‏ شما رفته اندوهگین نشوید و به [سبب] آنچه به شما داده است ‏شادمانى نكنید.

بهترین راهکاری که قرآن می دهد اینست که بر آنچه از دست می دهید غمگین نشوید.    

هر فردی که در معرض غم و اندوه و مصیبت قرار می گیرد قطعا ممکن است دچار حزن شود پس هنگامی که غم شدت گرفت به سوی خدا فزع کنید و در پناه صبر آرام گیرید .

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید از شكیبایى و نماز یارى جویید زیرا خدا با شكیبایان است. (بقره/153)

استغفار، استعاذه

دو راه عملی دیگر در مقابل غم و اندوه ذکر استغفار و دیگر پناه بردن به خداست. زیرا بسیاری از بلاهایی که بر سر انسان می آید حاصل کردار خود انسان است و خداوند به احدی ظلم نمی کند.

فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ

از شیطان مطرود به خدا پناه بر. (نحل /98)

گفتن بسیار ذکر لاحول و لا قوه الا بالله در واقع معنای توکل فرد مغموم است و یقین او به فریادرسی خداوند را می سازد.

حزن واقعی

داشتن هر نوع حزنی در دین اسلام نکوهش شده اما باید دید حزن واقعی چیست؟

در روایات یکی از راه های تطهیر قلب و تزکیه درون را غم و اندوه می داند اما نه غم دنیا و حسرت داشتن ها و نداشتن ها بلکه اندوه از کردارهای بد و فوت وقت و توجه به اشتغالات و دور شدن از تقرب الهی که همه این ها در خود سازی نقش موثری دارد.

از رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) سوال شد خدا کجاست؟ فرمود در نزد قلب های شکسته .

بدیهی است که این حزن در مورد امور دنیوی نیست و خداوند در قرآن می فرماید: الا ان اولیا الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون؛ اولیا الهی در قلب خود اندوه و ترسی ندارند یعنی غم و اندوه دنیاییی هیچ گاه آنان را آزار نمی دهد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علی سعیدی
تاریخ : پنج شنبه 5 ارديبهشت 1392
فاطمه(س)

حضرت حيدر به نام فاطمه حساس بود                                    خلقت از روز ازل مديون عطر ياس بود

اي که ره بسته اي ميان کوچه ها بر فاطمه                           گرنت را مي شکست آنجا اگر عباس بود.

*****************************************************************************

کاش از قلبم به قبرش راه داشت                                            کاش زهرا هم زيارتگاه داشت

کاش زهرا پشت در تنها نبود                                                   مادر سادات هم عباس داشت

******************************************************************************

پرستوي مهاجرم چرا ز لانه مي روي ؟ اگر ز لانه مي روي چرا شبانه مي روي؟

قرار من، شکيب من، مهاجر غريب من ، فداي غربتت شوم که مخفيانه مي روي؟!

شهادت سيده عالمين، ياس کبود و پرپر مصطفي، بود و نبود حيدر، اولين مهمان رضوان، کوثر نبي، مادر ائمه، همسر حيدر و يار ولايت و غمخوار علي (ع)حضرت فاطمه زهر (سلام الله عليها) را به تمام شيعيان تسليت عرض مي کنم!

يا مولاتي يا فاطمه الزهرا ادرکني!


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علی سعیدی
تاریخ : یک شنبه 25 فروردين 1392
محيط كار

محيط كار بايد از نظر :

زيبايي و هماهنگي مثل گردشگاه،

پاكيزگي و بهداشت مثل آرايشگاه،

دلبستگي و تعلق خاطر مثل زادگاه،

روحيه كار و تلاش مثل ورزشگاه،

معرفت اعتقادي و اخلاقي مثل عبادتگاه،

انديشه و دانش مثل دانشگاه،

هنر خلاقيت و محصول جديد مثل نمايشگاه،

رعايت نظم و انبضباط مثل اردوگاه،

كار توليد و صنعت مثل كارگاه،

جستجوي مشكل و حل آن مثل شكارگاه،

حل مشكلات زندگي و امنيت خاطر مثل پناهگاه باشد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علی سعیدی
تاریخ : شنبه 10 فروردين 1392
آزمایش

گاهي وقتها وقتي گرفتار مشکلاتي مي شويم خودمان را به دست خدا مي سپاريم و از خدا طلب کمک مي کنيم ، اما وقتي گرفتاري نداشته باشيم و همه چيز رو به راه بود ، فراموش مي کنيم که خداوند را سپاس بگوييم و ما انسانها فکر مي کينم که دعا و نذر و استعانت از خدا فقط براي روزهاي بد زندگي و گرفتارهاست!! چه بسيار فقرايي بودن که به مال و منال رسيدند اما گذشته را فراموش کردند و از خود بيخود شدند و ندانستند که به نان شب هم محتاج بودند و حالا که به هر طريقي به يک موقعيت مالي خوب رسيده اند و به اصطلاح نوکيسه شده اند ديگر نيازي به دعا و عبادت ندارند و بطور کل خدا را هم فراموش کردند پس فقير مي ماندند بهتر بود که...!


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علی سعیدی
تاریخ : پنج شنبه 8 فروردين 1392
مهد کودک

 سلام ، هیچ می دانید روشهای تربیتی برخی از ما آدمها غلطه اما به زعم خودمان درسته؟

نمونه: در کشور خودمان وقتی در مهد کودک برای تفریح و تحرک و بازی کودکان مسابقه ای تحت عنوان نشتن بر روی صندلی برگزار می شود، در این مسابقه تعدادی صندلی (مثلاً 8 صندلی)در جایگاه مسابقه می چینند و از 9 نفر بچه می خواهند که با صدای موزیک دور صندلی ها بدوند و وقتی صدای موزیک قطع شد ، بلافاصله هر کدام روی یک صندلی بنشینند و آن کسی که نتواند صندلی برای نشستن پیدا کند ، از دور مسابقه خارج خواهد شد لذا هر کدام از بچه بخار اینکه از مسابقه خارج نشوند تلاش می کنند ف همدیگر را هل می دهند و ... تا بالاخره روی صندلی بنشینند و جایزه بگیرند و ... که در این روش نوعی تلاش کردن برای خود ، خواستن برای خود ، خودخواهی ، عدم دلسوزی و چندین رفتار تربیتی منفی . اما در کشور ژاپن این گون نیست ، در آن کشور در این مسابقه از بچه ها می خواهند با قطع شدن موزیک سعی کنند همگی روی صندلی بنشینند و کسی نباید بدون صندلی باشد و اگر 1 نفر نتوانست روی صندلی بنشیند ، ری همه گروه 8 نفره را از مسابقه خارج می کند لذا به این ترتیب همه بچه در تلاش هستند که یک جوری همه بنشینند و همدیگر را بغل کنند و ... و این یک نوع هم بستگی ، دلسوزی ، کارگروهی ف خواستن برای همه ، دوری از خودخواهی است.

متأسفانه بعضاً دیده می شود که برخی نوجوانان و یا جوانان ما در حین سوار شدن به مترو و یا اتوبوس رعایت حال بزرگترها و پیر مردها و یا پیر زن ها را نمی کنند و وقتی فرد مسنی وارد این وسایل نقیله می شود و با ازدحام جمعیت روبرو می شود و جایی برای نشستن پیدا نمی کند ، نوجوان و یا جوان راحت روی صندلی نشسته و تکانی هم به خودش نمی دهد و آن بنده خدا هم مجبور به ایستادن تا مقصد می شود ، لذا بیاییم بچه هایمان را از همان ابتدا حتی در جزیی ترین رفتارهای فردی و اجتماعی اموزش بدهیم ، آموزش دستگیری از نیازمندان ، آموزش عاطفه ، عشق به هم نوع ، آموزش رفتار خوب ، هم بستگی ، دلسوزی و... .


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علی سعیدی
تاریخ : پنج شنبه 24 اسفند 1391
قدر سلامتی اخلاقي

مداح قبل از نوحه خوانی

خاطره ای تعریف کرد که بد ندیدم این خاطره را تا جایی که یادمه براتون نقل کنم
مداح می گفت
برای توصیه یکی از بیماران ؛ راهی بیمارستان (...) شدم
در محوطه بیمارستان یکی از دوستان با رئیس بیمارستان صحبت می کرد
بعد از احوالپرسی
دوستم منو به رئیس بیمارستان معرفی کرد
و ایشون اظهار داشتند که بلی من باهاشون آشنایی دارم و چادری شدن دخترم به سبب ایشونه
رئیس بیمارستان می گفت:
یادمه وقتی این مداح در بین دسته عزاداری نوحه می خوندند و من دست دخترم را گرفته بودم و در محوطه قدم می زدیم
در حین نوحه سرایی گفتند خانمها شما وقتی می بینید چادر کاروان عاشورایی را آتش زدند
سعی می کنید روی چادرها آب بپاشید یا بنزین بریزید
حفظ حجاب شما به منزله آب پاشیدن به زخم دل زینب است
دخترم با شنیدن این حرف
بهم گفت بابا بریم برام چادر بخر الان هم که دارم با شما صحبت می کنم و سالها از اون روز گذشته
میگه این چادر؛ میراث زینب است
 دخترم در دانشگاه چادرشو نگه داشته و با وجود متلکهایی که طعنه هايي از چادرش براي برتري بخشيدن به حجابش ( چادر يعني حجاب برتر، چادر يعني سلاح زن)از آن به عنوان الگوي دختر ايراني و اسلامي استفاده مي کند و احدي حق نگاه بد به او ندارد چون چادر مثل ديواري است بر روي شياطين!

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : علی سعیدی
تاریخ : سه شنبه 8 اسفند 1391

صفحه قبل 1 ... 107 108 109 110 111 ... 112 صفحه بعد